19 نوفمبر 2008

أســـألك الرحيـــــــل


أســألك الرحيـــــل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولكـــن أتعــــرف يـا حبيبـــــى أى رحيــــــلا أريــــــد .
هـــل عرفـــت يـــوما أننــــى لـــولا حبــــــك مــا أختنقـــــت .
لـــولا حبــــــك مــا أبتعـــــدت .
لـــولا أحســـــاسى بـك وخــــوفى عليـــــك مـــا تـألمــــت .
لـــولا لهفـــــى عليــــك يـا حبيبـــــى مـا تركتـــــك عمــــــرى .
وهــــو الغريـــب فـى مشــــاعرى تجـــــاهك .
مـــا يفعـــــل المــــرء دائمـــــا فـى حبـــــــه ألا بـــذل أقصـــى المحــــاولات التـى تســــاعده فـى قربــــه مــن الحـــبيب .
ولكـــن هيهـــــات يـا حبيبـــــى فــأنا لســت كبـــاقى العشيقــــــات .
ولكــــن صــــدق أن حبــــى لك أقــــوى وأسمـــــى .
ولكـــن خـــــوفى مــن عــــدم مقــــدرتى عـــلى المواصــــلة هــــو النهـــــاية .
فمصيـــــرى الوحيــــــــد مــع حبـــــا حلمـــــت بـــه عمــــرى هـــو المــــوت دون سابــــق أنـــــذار .
وأعــــلـم دائمـــــا أنـــك لســــت كبــــاقـى الأخـــريين .
فـأنت قمـــــرا لـى فـى السمـــــاء ينيـــــر ليــــة الدنيــــا .
فـأنت شمســــا للكــــون تــــدفء كــل البشــــــر .
فـأنت فــارس لكــــل العصـــــور .
لـــن يستطيـــــع أن يــأتى الزمـــــن بمثـــــله .
ولكنــك أبعـــــد مــا يكــــون لــى .
وأنــا أبعــــــد مـــا يكــــون عنــــك .

هناك 43 تعليقًا:

ضد التيار يقول...

اوقات كتير بنختار البعد عن اشخاص بنحبهم عشان نحافظ على قلوبنا و خصوصا لو احنا عارفين النهايه

دمتٍ بكل حب غاليتى

romansy يقول...

عزيزتى
تاخذنى بعض كلاماتك الى السماء
واكتشف فجاه اننى فى الارض
تاخذينى لعالم مليئ بالامل
وتدخلينى عالم الياس
فانا مهما حاولتى لان ابتعد
فانتى اردتى ان ارحل عنكى
ولكن هلى تستطيعى ان تعيشى بدون قلب
ولا روح
ان استطعتى انتى
فانا لا استطيع
اعلم اننى مقصر من ناحيتك
ولكن اريدك فقط ان تساندينى بوجودك امامى
فلا تتخلى عنى وتدخلينى عالم لا اعرف فيه من انا

EMMY BABY يقول...

طائر الليل

بجد كلماتك واحساسيك كلها روعة

عجبنى اوى الجزء ده

مـــا يفعـــــل المــــرء دائمـــــا فـى حبـــــــه ألا بـــذل أقصـــى المحــــاولات التـى تســــاعده فـى قربــــه مــن الحـــبيب .
ولكـــن هيهـــــات يـا حبيبـــــى فــأنا لســت كبـــاقى العشيقــــــات .
ولكــــن صــــدق أن حبــــى لك أقــــوى وأسمـــــى .

بس للاسف فعلا فى ناس كتير متعرفشى يعنى ايه حب اسمى مع انه فعلا هو الاقوى


ولكـــن خـــــوفى مــن عــــدم مقــــدرتى عـــلى المواصــــلة هــــو النهـــــاية .


صعب اوى احساس انك تسيب حد بتحبه لمجرد انك عارف النهاية

ابدعتى كعادتك

تحياتى ليكى ياجمل رومانسية

ايمى

bluestar4 يقول...

ما أصعب الرحيل في عيون يملؤها الشوق

وأي رحيل بعد عذاب وآلام كُتبت بيد الحبيب


كلامك مؤثر جداا

فيه احساس بالألم الشديد

والمقاومة أشد


تحياتي لكِ حبيبتي

mohamed ghalia يقول...

رحيل
رحيل يشعره بأكبر تأنيب للضمير قد يشعر به فى حياته
تحياتى
سلم لكى قلمك
دمتى بكل الود

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

ضد التيار
قدرتى تحسى بمعنى البوست كويس
بشكرك على التعقيب
تحياااااتى

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

رومانسى
لك يا فارس الرومانسية منى كل الشكر على اجمل الردود التى ارها من خلالك
بجد بشكرك على التعقيب الجااااامد ده
تحياااااتى ليك

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

ايمى
نورتى يا قمر
وحمد لله على السلامة كان بقالك وقت مش بتيجى عندى . بس عموما كويس انك جيتى تانى
بشكرك على الكلمات الجميلة اللى وصفتى بيها البوست
وفعلا اهم حاجة اننا طالما عارفنا النهاية . اننا نقدر ناخدالقرار
تحيـــاااااتى

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

ليالى القمر
بشكرك على التعقيب بكلمات كلها حب واحساس باللى موجود فعلا فى البوست
تحيــــااااتى يا صاحبة الاحساس العالى

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

محمد ........
بشكرك يا محمد على التعقيب الجميل
والله اعلى هو فعلا هيحس بتأنيب الضمير والا لاء
تحيـــــااااتى

غروب يقول...

طب ليه بس المسافه اللى انتى عملاها دى

ليه هو ابعد ما يكون عنك وانتى ابعد ما تكونى عنه

بدام بتحبيه كده قربي المسافات شويه

وبايديكي

الفارس ده مش هيجي تاى صدقينى

blue-wave يقول...

ليس ضروريا ان يكون من نعشقه فارسا او قمرا او ملكا
ولكن يكفى ان نراة كذلك
تحياتى لكلماتك الرائعه

تائهه في بحر الحب يقول...

احساسك بحبيب لم يعش معكي ولم يكمل معكي وتستطيعي ان تعبري عنه بكل هذه المشاعر فهذا في حد ذاته اروع وارقي من ان تصف مشاعركي بكلمه حب فقط فهذا حبيبتي ليس بحب فالحب الذي اعتدنا عليه هو حب الحبيب والحبيبه ولكن هذا الاحساس روعه العشق عشقك لشخص ذاته حتي لو لم يعبر لكي وحتي لو قررتي الابتعاد عنه فانكي تحبي احساسك به

ما يفعل المرء دائما في حبه الا بذل اقصي المحاولات التي تساعده في قربه من الحبيب ....
ياااااه علي احساس ملئ بالتمني والاصرار علي قربك لحبيبك

ولكن هيهات يا حبيبي فانا لست كباقي العاشيقات....
احساس اجمل واروع لانه يعبر اكثرعنك ولكن توقف حبيبي فانا جنس اخر ليس كعاشيقات هذا الزمن

بجد روعه ياموووزه
عارفه بعيش معاكي الاحساس قوي وانا بقرا كتاباتك
بحيكي

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

غروب ....
انا اكتر واحدة عارفة ان الفارس ده مش هيجى زيه تانى
بس فى حاجات فى الحياة تستاهل انك تضحى بأحساسك وحتى متعبريش عنه عشان زى ما انا قولت النهاية معروفة
وعمر السعادة ما تتحقق على جثث ناس تانية
وده اللى انا بقصده فى معظم اللى بكتبه . عشان كده لازم يكون فى مسافات احترمها اكتر من اى حد
تحيــــااااتى ليكى يا قمر على التعقيب

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

blue_wave
هو فعلا ليش ضرورى ان يكون من نعشقه قمرا او فارسا او شمسا . لكن لما بتحب بتشوفه فى عنيك احلى حاجة فى الدنيا دية . وكلنا كده لما بنحب
عشان بأختصار مشاعر الحب هى اكتر حاجة بيكون فيها مبالغة لما بتوصف حبيبك او حبيبتك
وبشكرك على التعقيب الجميل بكلماتك الرائعة
تحيــــاااااتى

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

تائهة فى بحر الحب
ما انا قولتلك انتى اكتر حد بيجيب اللى بين السطور .
وبجد يا حبيبتى بشكرك على تعقيبك على الكلمات وعلى انك بتعيشى معاها احلى الاحسيس . انا بخاف ساعات ان الناس تمل من اللى كتباه .وبكون نفسى انهم يعرفوا ان اهم حاجة فى الحب الاحساس حتى ولو كان الحبيب مش موجود اصلا . بس يكفينى انى حسيت بكل ده رغم بعده عنى
تحيــــاااااتى يا قمرايا

fashkool يقول...

التعبيرات جيده والكلمات منمقه والاحساس واضح .. تحياتى على اسلوبك العزب الجميل وغريب ان تكون مشاعرك غريبة تجاه الحبيب فى قولك لولالهفى عليك يا حبيبى ما تىكتك عمرى .. وهو الغريب فى مشاعرى تجاهك كلمات تنم عن الصدق الذى يتصادم مع واقع موثوق به سيحدث ولكن يا بنيتى انه القدر .. او انه النصيب .. اشكرك على زيارتك والتعليق الجميل الذى ترك فى اثرا طيبا عنك وجعلنى اسرع للمجيئ والقراءه والتعليق .. تحياتى واحترامى

saragebaly يقول...

طائر الليل الحزين

احب دائما ان اققف امام عالمك الملئ بالاحساس والمشاعر الدافئة

كم هو صعب الفراق؟؟
وان يطن له اسباب تبرره فإنها فقط للتبرير ولا تنقص من صعوبته شيئا

أحيانا نجد ان وجودنا بعيدآ عن اشخاص ما هو الافض لنا برغم الحب الكبير الذي نحملهم لهم لكن البعد هو الوسيلة للحفاظ على ذلك الحب

تحياتي وتقديري لكِ

كل الحب

سارة

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

صديقـى الكبيـــر فشكــــــول
بشكرك على التعقيب الجميل جدااااا
اللى وصفت بيه كلامى فى البوست
واكيد انا لية الشرف لما كلامك يعجب حد زيك وفى سنك وفى خبرتك
بجد المدونة نورت بيك
تحيــــااااتى

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

سارة ........
بشكرك على الزيارة والتعقيب الجميل
ومش قادرة اقولك قد ايه تعقيبك خلانى اعجب بشخصك اللى مليان رومانسية وأحترام واللى كمان فهمت منه ان فكرة البوست وصلتك وانك معاية فيها
تقبلى احترامى
تحيااااتى

جوه القلب يقول...

طائر الليل الحزين.......
جميل قوي البوست يا مونمون واحلي ما فيه انك تحولي تعيشي الجاي لانه هيكون احسن دايما احساسك عالي
rock......

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

يااهلا يا اهلا
ياالف مرحب .........
جوة القلب عندى يا ويلكم يا ويلكم
واللهى انتى اللى جميلة قوى يا موززة
وخطوة عزيزة على قلبى
وبعدين احساسنا عالى
بس مش عارفة هيوصل لحد فين
تحيــــااااتى يا قمرايا

من هزمتها الايام يقول...

طول عمرك مبدعة
اد اية الاحساس جميل
بس لية اليأس دة
بكرة اكيد هيبقى احسن
تحياتى يا جميل

fashkool يقول...

بنتى حبيبتى الطائر .. تحياتى
سعدت جذا بزيارتك وبصراحه انا كنت مقصر فى حقك .. لكن ما علهش من هنا وجاى حاجى لك كل يوم ازور واكتب تعليق .. دمت لى .. تحياتى

fashkool يقول...

يا طائر يا بنيتى انتى مبسوطه من كلامى لخبرتى ولسنى .. يا طائر انا سنى بالكتير قوى 17 سنه وبقى لى 40 سنه وانا سنى برضه 17 سنه .. وبس .. تحياتى

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

من هزمتها الايام
بجد بشكرك على التعقيب بالكلمات الجميلة دى .
بس ليه شوفتى انى يائسة بالعكس عشان اشوف بكرة وجماله
لازم الناس الماضى بحالة
يعنى انا كده بعمل للمستقبل عشان مربطش روحى بحب ميؤس منه
تحيـــااااتى ايتها الغالية

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

فشكول........
بجد انا بشكرك على الزيارة الجميلة دى
وصدقنى حضرتك مفيش اى تقصير
ولو على الزيارة اليومية
يبقى المدونة هتنور بزيارتك طبعا
تحيـــــااااتى

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

فشكول..........
سيدى العزيز الانسان المثقف والحكيم مش بسنه
ولو على السن حضرتك فى سن ولدى واكيد ليك منى نفس احترامه وحبى ليه
بجد انا بشكر حضرتك على كل الاهتمام ده
تحياااااتى ايها الصديق الكبير والحكيم

kh يقول...

احساس رائع وكلام اروع ارى المشاعر عاليق والاحساس فياض
احييك على كلامك

يمكن مراسلتى على مدونتى


http://successka.blogspot.com/

احمد على نصار يقول...

ما زالَ منقوشاً على فمينا

ما زالَ محفوراً على يدينا..

بحقِّ ما كتبتَهُ.. إليَّ من رسائلِ..

ووجهُكَ المزروعُ مثلَ وردةٍ في داخلي..

وحبكَ الباقي على شَعري على أناملي

بحقِّ ذكرياتنا

وحزننا الجميلِ وابتسامنا

وحبنا الذي غدا أكبرَ من كلامنا

أكبرَ من شفاهنا..

بحقِّ أحلى قصةِ للحبِّ في حياتنا

أسألكَ الرحيلا

---------
الفكرة مسروقة المره دى يا كتكوته
لكن طبعا فى فرق انها مكتوب باحساس الانثى .. بسيط .. ممكن .. لكنه خالص ودافئ والغريب انك تحبينه بجنون .. احيا البعد بيكون ضرورى والمثل الشعبى بيقول ( ابعد حبه تزيد محبه )
تحياتى .. على فكرة كان فى سؤال عايز اسأله لكى
انتى وبكل الحب اللى فيكى ده كله ممكن تتجوزى جواز تفليدى يعنى جواز لمجرد ان الطبيعة بتحتم على البنت انها تتجوز ارضاء للمجتمع .. انتظر اجابتك

أحاسيس طفل يقول...

مساؤكـ عطر ..

أحرفكـ رائعة .. فقد جعلتني أواري أحرفي خجلا لكي لا تنهار أمام شموخ حرفكـ ..

استمر فنغمكـ طرِب

دمت سالم ..

:)

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

kh...............
بشكرك على الزيارة الاولى طبعا
واسمحلى اقولك خطوة عزيزة
وكمان على الكلام الجميل اللى اتكلمت بيه عن البوست
تحيـــااااتى
وياريت طبعا الزيارة متكونشى الاخيرة

العراف يقول...

تاخذنى بعض كلماتك الى ذكرياتى البعيده الى عالم اخر من الاحلام البعيده احنا اوقات فعلا بنختار البعد عن الاشخاص اللى بنحبهم عشان عارفين ان فى النهايه الحكايه فاشله بس بصى ان عايز اقولك حاجه الكلام ده انا ما بعترفش بيه الحب اسمى ذاك وذاك انت لو بتحبيه بجد ولو هو بيحبك بجد هيسعى فى عمله على قدر ما يحبك حتى يحصل عليكى لانك ملاكه البعيد بس للاسف دايما البنت هيا اللى ما بتحبش تصبر دايما بتحب الحاجه تجيلها على الجاهز ولان للاسف ماعدش فى حد بيحب بجد ولان شكله زى ما انا قلت فى بوست قديم ان الحب احساس مقدس لكن للاسف فى عالم انتهى زمنه واحنا اللى لغبطنا كل حاجه فيه الى ان وصل حاله الى الحاله اللى احنا فيها معلش طولت عليكى بس للاسف هيا دى الحقيقه دايما بتكون مالمه بس هيا دى الحقيقه

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

احمد على نصار
عايزة اقولك انى اول مرة اقرى الكلام اللى انت كتبته فعلا
وبجد انا لما كتبت البوست مكنشى عندى اى فكرة ان فى شعر اسمه اسألك الرحيلا
انا حسيت بحالة اولها الاسم
وبعد كده كتبته جمله وراى بعض
يعنى بجد انا مسرقتش اى افكار
هى الحالة اللى بتخلق الكلام اللى ممكن يكون بالصدفة مشابة لكلام تانى
........
بخصوص سؤالك
انا مش بفضل الجواز التقليدى
وعمرى ما هتجوز بس عشان انا بنت ومرتبطة بسن معين وطبعا كلام الناس
ومش معنى كده انى بدور على قصة حب خيالية . كل الموضوع انى شايفة ان الجواز ده من اسمى العلاقات اللى ربنا خلقها لينا. عشان كده نفسى متكونشى بالنسبة ليه مجرد جوازة وخلاص
عشان كده عايزة اختار كويس حد يكون فى ما بينى وبينه ود واحترام ومشاعر
تحيـــااااااتى على تعقيبك وكمان اسئلتك

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

العراف .......
بشكرك ايها العراف على التعقيب اللى قولت فيه رأيك موضوع البوست
بس حبة اوضحلك
مش شرط انك تكون اخترت تبعد عن حبيبك انه مقصر فى حقك . ممكن يكون فى ظروف تمنعكم انكم ترتبطوا اصلا
وفى الحالة دى القرار بالبعد على قد مابيكون صعب على قد ما بيكون صح خصوصا انه بيكون فى وقت قاتل ليكم انتوا الاتنين
وطبعا اتمنالك اختيار وارتباط مش كده خالص
وبشكرك على الزيارة والتعقيب الجميل ده
تحيااااتى

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

احسيس طفل ....
كلامك فى منتهى الجمال وتعقيبك عن البوست بيحسسنى انى كسبت محبة جديدة لعالم دنيا الحب اللى شوفتيه بزيارتك الاولى ...
تسلميلى يا قمر وتسلملى زيارتك
تحيااااتى

kh يقول...

على فكره هناك كلمه لم تعجبنى فى هذه الكلمات وهى كلمه (عشيقه)ولا افضل هذه الكلمه
وربما يكون ليها دلاله انا ما اعرفهاش ارجو ايضاحها لى

DoNyA يقول...

كلمات خارجه من القلب
فتدخل الي القلب مباشرة

مشاعر رقيقه مرهفه
كما تعودنا من قلمك الراقي

مودتي

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

kh..........
بشكرك على اهتمامك بالبوست وانك لما حسيت ان فى كلمة مش عجباك عشان مش فاهم معناها كويس اهتميت انك تسألنى
ويا سيدى معناها مش وحش
عشيقة يعنى تقدر تقول محبة بشكل كبير او زيادة
ولكـــن هيهـــــات يـا حبيبـــــى فــأنا لســت كبـــاقى العشيقــــــات .
انا فى الجملة دى قصدت انى مش زى بقية المحبيبن اللى فى حياتك او يعنى اللى حبوك
بس احنا دايما بنوصف العشق فى حالات الحب اللى ملهاش مثيل
يارب يكون معنى الكلمة وصلك وفهمت ان معناها مش وحش
تحياااااتى

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

donya
بشكرك يا قمر على التعقيب الجميل قوى ده واللى فيه وصفتى البوست ان الحمد لله كلماته عجبتك
تحيااااااتى

من هزمتها الايام يقول...

يلا بقى يا مونمون
ارجعى اكتبى تانى
كتاباتك وحشتنا
كفاية كسل
تحياتى
على فكرة مش عايزاكى تردى على بتعليق
عايزاكى تردى بكتابة موضوع
اوك

نيرة و منةالله يقول...

حلوة القصيدو
ماشاء الله
بس بحس فجاة فى النص ان الوزن ضاع
وفعلا احنا ساعات بنعمل اى حاجة عشان نوصل للشخص الى بنحبة
:)

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

نيرة ومنه الله
-------------
حلوة القصيدو
ماشاء الله
بس بحس فجاة فى النص ان الوزن ضاع
وفعلا احنا ساعات بنعمل اى حاجة عشان نوصل للشخص الى بنحبة
----------------------
اولا بشكركم على الزيارة الاولى للمدونة ويارب طبعا متكونشى الاخيرة
بس موضوع ان الواحد يعمل اى حاجة عشان يوصل للى بيحبه ده حقيقى
بس البوست مش بيتكلم على كده خالص
معلشى يا قمرات اقروه تانى
وبشكركم على التعقيب
تحيااااتى